På trek i eventyrl/alfeland

I juni måned trekkede min kæreste og jeg i Island  - trekket  Törsmörk og Landmannalaugar.

Da jeg var 18 og rodløs og ikke ville det samme som alle andre.. Altså tá en Gymnasiel uddannelse  - tog jeg til Island nærmere 20km fra Selfoss, som er en større by ( ihvertfald på Island ) Der boede jeg ca. 6måneder - med post en gang om ugen, hver onsdag... Kun Islandsk fjernsyn  og 2 kanaler. Jeg boede i underetagen af huset sammen med mosteren til manden i huset. En ældre og meget sød dame -  hun kunne desværre ikke tale andet end Islandsk -så det var vanskeligt for os at kommunikere, men jeg lærte at strikke sokker af den lækreste kvalitet. Og lærte hvad stilhed vil sige - altså virkelig stilhed.

Jeg rejste hjem til trygheden, vennerne og det mere “normale “ ungdomsliv efter 6 måneder... Så kunne jeg ikke mere - jeg var for isoleret i naturen godt nok med søde mennesker, men vi kunne jo ikke tale sammen.

Oplevelsen var stor og jeg har taget den med mig... Island er som en anden planet, som en anden verden og jeg var  og er virkelig betaget!

Derfor var det en fantastisk oplevelese at komme tilbage  - dennne gang med voksene øjne.. For de ser noget andet end øjne der er 18-19 år.

Vi startede med en overnatning i Reykjavik, hvorfra vi to bussen ud til Landmannalaugar. Vores rygsække var pakket med sovepose, liggeunderlag, telt, mad og andet "overleveles " gear.

Der fra startede vores trek. Det virkede  tilforladeligt og der var mange turister - der bare lige skulle gå en time eller 2 også med bussen retur til Reykjavik eller en anden by.

Jeg var rolig, men spændt - glædede mig til nye udfordringer og til at opleve den omtalte magiske natur, som jeg jo havde stiftet bekendtskab med tidligere da jeg var helt ung.

Vi skulle gå til Alftavatn en tur på ca. 12 km, havde vi læst.. 12 km er jo ingenting :) De første pr timer fulgtes med 1 dags turister der lige var en tur ude at gå, men det ændrede sig og de sidste mange timer gik vi selv. Det var ikke det eneste der ændrede sig - det gjorde vejret også.. Vinden var ekstrem hård og det regnede rigtig meget. Vi var udfordret på sigtbarheden og dermed og på afmærkningen af ruten. Vi gik nogen timer på den måde, hvilket var en udfordring, nok særligt for mig -da jeg virkelig var usikker på om vi kunne finde vej til vores første overnatningssted. Vinden og regnen gjorde at det var vanskeligt for os,  at kommunikere, men vi blev på trods enige om at holde et langsomt tempo - da jeg var usikker på hvor længe vi skulle gå og hvor meget jeg skulle ha kræfter til, hvis vi nu farede vild..Vi gik i øvrigt de fleste af timerne i sne/is.

Vi nåede frem til overnatningsstedet - trætte og fuldstændig gennem blødte... Teltet blev slået op og vi skulle ha noget mad. Og ikke mindst skulle der soves :)

Jeg var mærket af dagen, da jeg synes vores oplevelse havde været mere end almindelig udfordrende. Jeg ønsker mest af alt stilhed og gode samtaler når jeg trekker - udover den åbenlyse udfordring det selvfølgelig er, at gå langt og være i naturen.

Vi havde det hvis begge på samme måde - ihevertfald blev vi enige om at der ikke var så meget at gøre, da vi jo var midt i det og der er ikke nogen umddelbar mulighed for ikke at fortsætte.

Da vi vågnede på dag 2 skinnede solen og vi var helidge, at få tørret vores tøj inden turen gik videre mod Lake Aleftavatn - også en tur på ca 12 km, men igen  når det foregår i sne og det er op og ned hele vejen. Så føles det naturligvis længere end 12 km.

På trods af dagen startede med sol endte vi med igen at gå i styrtende regnvejr og  blev atter gennemblødte...  Men det var smukt og vi oplevede  den naturlige vildskab, som vi jo søgte  - det var fedt.

På trekket var der flere floder der skulle krydses. Der var kun en måde at gøre det på - og det var ved at gå over. Det var koldt  - iskoldt, men også forfriskende.

Lake Aleftavatn 2 overnatning... Dejligt det var uden sne og is  - de grønne bjerge var så smukke også selvom det var diset. Stemningen og føelsen af frihed midt i naturen,  er ubeskrivelig.

Dag 3 Lake Aleftavatn   - Emstrur 15 km.

På dette trek fik vi solen og se og fik lov, at opleve den mere blide side af Alfelandet. SMUKT !

Trekket var i roligt, men stabilt tempo  - trods jeg syntes det gik virkelig meget opad det meste af tiden ;)

På denne her dag fik vi lov at nyde naturen og vi kunne holde små hyggelige pauser. Det var fantastisk.

Dag 4 Emstrur - Thormork 15Km

Vi trekket igen i den dejligste sol og med et landskab der skiftede fra rå sletter og bjerge til områder med blomster og træer i de smukkeste farver, men jeg var træt. Turen havde været anderledes end jeg forventede - det var noget hårdere. Og jeg have en føelse af, at jeg ikke havde været mentalt godt nok forberedt, men det er jo også en del af det, at tage på eventyr - Og eventyr er så absolut en farvorit.

Thorsmark og vejen dertil var indbegrebet af alfeland, for mig... Bakker, små stier og broer og masser af blomster. Jeg nød hvert sekund af turen -  selvom vi var våde og godt vindblæste og selvom vi var uheldige med vejret de første 2 dage, hvor det var skyet og heller ikke rigtig til at ta billeder.

At tankerne kommer på afveje, at det kun gælder om at finde vej, gå, spise og sove.... Det går lige i nervesystemet og jeg har sjældent følt mig så oplagt og frisk som jeg gjorde efter den tur. Det er sgu sundt :-)

Også ventede der jo et pr dage i Reykjavik med god mad, drinks og shopping :-)