Ayurvedisk

Brevkasse

Et sted hvor du kan stille spørgsmål om Ayurveda i hverdagen.

Søvn, Livstil, Motion, Kost og Dosha

Dit spørgsmål og mit svar bliver lagt op på siden. Alle der skriver er anonyme.

Ønsker du mere uddybende svar end jeg tilbyder her. Kan jeg hjælpe ved en personlig konsultation :)

Send dit spørgsmål her

Vata og Fødsel

Jeg er gravid og skal snart føde. Jeg er en klar vata og ved at fødsel også er en stor vata handling. Derfor vil jeg gerne høre, hvordan kan jeg bedst bruge ayurveda under (og også lige efter) fødsel? Mange tak for din tid!

SVAR:

Tusind tak fordi du spørg mig :)

Jeg vil anbefale at du smører dig ind i lunt sesam olie.

Dagene op til din termin kan du smører din hovedbund, ansigt, øreflipper, nakke og resten af kroppen Ind i lunt sesam olie. Du kan med fordel begynde allerede nu - gerne et pr timer inden senge tid. Det vil også gavne din søvn din søvn.

NB Det er vigtigt at du først starter med at smører dig ind i olien efter 8 måned

Under din fødsel kan det være en ide,  at en giver dig massage i din hovedbund. Også med det lune sesamolie.

Efter fødsel kan fod massage  måske være gavnligt, hvis du ikke bare trænger til ro :)

Sesam olie er bedst til Vata da det er den tungeste  olie. Den trænger  ind i nervebanerne, beroligere og giver den tyngde som Vata har brug for. Du kan lade olien side på kroppen og i ansigt i på til 30 minutter, men du du får også fin effekt efter 5-10 minutter. Derefter et kort varmt bad - vask og tør dig som du plejer. 

Den olie du skal bruge er den økologiske sesam olie fra supermarkedet og olien opvarmes i et vandbad.

Ønsker du mere uddybende information om massagen kan du læse det på bloggen



Optional button

Havredrik, mandelmælk og Rismælk

Jeg er lidt usikker på hvordan man anbefaler brug af havredrik, mandelmælk og rismælk i Ayurveda. Hvad er din holdning ?


SVAR:

I følge autentisk Ayurveda anbefaler man hjemmelavet havredrik og mandelmælk. Det gør man fordi det købte, ifølge Ayurveda er gammelt mad - da det kan holde sig meget længe. Gammelt mad og drikke danner affald ( ama ) i kroppen og det er svært at fordøje.
Min kilde er min uddannelse hos @Charlottebech

Optional button

Tung og træt i min krop

Min krop og mit hoved har i en længere periode været træt og tung Og jeg føler mig uoplagt. Det genere mig og vil gerne udad denne tunge tilstand.

SVAR:

Ud fra de få oplysninger jeg har vil jeg tro du har en kapha ubalance.

Du kan stille dig selv nedenfor spørgsmål:

Har du svært ved at vågene om morgenen selv efter en god nattesøvn?

Mangler du initiativ ?

Føler du dig dårlig tilpas i vådt og fugtigt vejr ?

Er din hud og dit hår fedtet ?

Det er bare et pr kapha relateret spørgsmål. Kan du sige ja til et pr af dem ?

Kan du forsøge at gøre følgende

Spise mere krydderet mad, spise mindre mængder mad og gerne drikke kogt varmt vand mellem måltiderne. Undgår kager og desserter.

Du skal forsøge at få mere bevægelse ind i din dagligdag - særligt hvis du har et stillestående arbejde. Måske skal du forsøge at bryde nogen af dine rutiner og bevæge dig ud i noget nyt der udfordre dig selv både mentalt og fysisk.

I øvrigt er det helt normalt at føle en kapha tunghed i foråret. Da vi på det tidspunkt af året ofte har fugtigt vejr og dagene stadig er korte og mørke.

Optional button

Rutiner og ritualer

Der er så meget omkring rutiner i diverse magasiner, blogs mm. Nogengange forstår jeg ikke at folk kan nå alt det. Selvom jeg forsøger at prioritere syntes jeg det er vanskeligt. Har du nogen rutiner og hvilke vil du anbefale, hvis man ikke kan nå ret mange.

SVAR:

Det er rigtigt der er gået lidt “mode” i det med sundheds / skønhedsrutiner og ritualer.

Det vigtigste for mig er mit varme vand om morgenen det renser min krop indefra. Jeg drikker det som det første når jeg står op.

Jeg renser min hud både morgen og aften - og tørbørster hver morgen. Det vækker kroppen på en god måde.

De 3 ting gør jeg fast hver morgen.

Jeg sørger også for at dyrke yoga, styrketræning eller gå tur, hver dag. Jeg går meget sjældent i seng senere end kl. 22.00 - Jeg pririotere min søvn meget højt.

Så har jeg flere ting jeg gør når det lige passer. Men ovenfor sker hver dag på næsten de samme tidspunkter. Sammenlagt er der nok rutiner i 1time til 1 1/2 - Det er overskueligt for mig på den måde.

Det er vigtigt at gøre det nemt for sig og mærke efter hvad der gør en bedst. Så man ikke forsøger at gøre for meget også gå kold i det hele.

Vågner ofte midt om natten

Jeg vågner ofte midt om natten og har svært ved at falde i søvn igen. Jeg har ikke svært ved at falde i søvn når jeg går i seng, men hvorfor vågner jeg ? Har du nogen bud på det ? Og ved du måske hvordan jeg kan “ lærer “ at sove igen ?

SVAR:

Det er vigtigt at du går i seng før 22.00 så du når at få de bedste søvntimer, som er mellem 22.00 og 02.00. Den søvn vi får før midnat er dybere og mere effektiv.

Når du vågner må du ikke ligge vågen mere end 30 min, så skal du stå op. Ja det lyder måske lidt underligt :) Du skal lade så meget lys være slukket, som muligt og ikkke kigge telefon, fjernsyn eller computer - dit hoved skal ha så meget ro som muligt.

Mens du er oppe kan du lave dig en sove drik - drikke den og derefter gå i seng igen. Du skal ikke være oppe mere end 30 min.

Forsøg med det - det er jo blot en lille ting ud af rigtig mange mulige løsninger. Men måske netop denne ene løsning virker for dig :)

Jeg ligger opskrift på sovedrik ind på bloggen - da jeg tror flere vil ha gavn af den.

Har du brug for mere viden og hjælp omkring din søvn kan du booke en søvn konsultation og eller deltage i en workshop omkring bedre søvn vaner :-)

Optional button

Hvilken motion vil du anbefale ved Kapha

Jeg tror jeg er kapha - Jeg har det bedst med en stille motion form, men har også læst at Kapha har brug for at være mere aktive for at balancere, men hvad tænker du ? Og kan du anbefale nogen motion form til mig ?

SVAR:

Det vigtigste er at man vælger en motionsform der gør en glad og som man godt li.

Det du har læst er rigtig nok, hvis du har en kapha kontition skal du dyrke en motions form der skaber energi i kroppen, som f.eks løb, Yoga flows, hvor pulsen kommer. Tennis, badminton - gerne konkurrence sport :)

Helst 60 -120 min. dagligt :-)

Forkølelses sår

Jeg får til stor irritation ofte forkølelses sår. Jeg benytter plaster og eller creme, men findes der måske andre løsninger ?

SVAR:

Du kan benytte æterisk rosmarin helst fra Maharishi Ayurveda - da det i følge Ayurveda er den reneste æteriske olie på markedet. Men du kan naturligvis også benytte andre, hvis du hellere vil det :)

Vigtigst er at du smører det på så snart du mærker at en infektion er på vej. Den er på vej når der kommer kløe og måske svie i huden, men det ved du nok godt :)

Corona trist

Jeg kan ikke ta mig sammen til noget som helst, har ikke haft det godt mentalt igennem længere tid, for mange uafklarede ting. Jeg prøver selv af finde noget ro- prøver ikke at være i for "negativ" forsøger at finde min vej i det mere positive. Jeg er blevet mere og mere påvirket af denne Corona-tid. Jeg vil ikke gentagende gange have en næse-test - for at kunne gøre dit og dat, så nu vælger jeg at lade stå til. Det har stor indvirken på mig, mit liv og min fritid og det gør mig trist.

Hvordan "behandler" Ayurveda tristhed ?

SVAR:

Som nr. 1 er jeg nødt til at spørge om du sover godt om natten ? Vores søvn er alt afgørende for vores velbefindende. For at finde overskud skal vi være udhvilet. Så er din søvn ikke sammenhængende og vågner du ofte om natten og føler du dig ikke udsovet om morgenen - er det din søvn du skal arbejde med, til en start.

Din tristhed skyldes, som jeg læser det mange bekymringer om nutid og fremtid. Det er en Vata ubalance, som vi kan balancere ved selvmessage med sesam olie. Gerne hver dag, sidst på eftermiddagen og senest 1 times tid inden din sengetid.

Du må øve dig i at lave ting der gør dig glad og flytter dit fokus. Vata ubalance kan have en tendens til at blive i bekymringerne og det kan være svært at komme ud ad. Men vær blid og god ved dig selv og acceptere, at det tager tid.

Hvad laver du når du er mest tilpas og glad ? Stil dig selv det spørgsmål - også gør mere af det :)