VATA Vejr - hvad gør det ved dig ?

VATA VEJR -

Som vejret er i de her dage - har vi Vata dage. Det er fugtigt, blæsende og regnfuldt -  ja lidt utilregneligt.

Vi er mange der kunne ønske os  mere stabilt og roligt vejr. Både fordi det er er træls med regnvejr, sådan helt praktisk, men også fordi sådan et vejr nærer uroen i os. Det kræver måske lidt trænet observation, at mærke det – og dog måske skal du ”bare” tune din opmærksomhed indad og fra hovedet og ned i kroppen.

Gør du det vil du med sandsynlighed opdage noget uro – det kan være det sitre lidt i kroppen, eller en mere luftig og følsom uro.

 

Brug 10 minutter på dig selv -

Meditations øvelse:

Sid eller lig dig godt tilrette

  • Sæt dit ur på 5 min.
  • Luk dine øjne – flyt din opmærksomhed til dit åndedræt… Ta et pr dybe vejrtrækninger og skab, på den måde, ro i hovedet.
  • Sid eller lig her til de 5 minutter er gået og dit ur ringer.
  • Når de 5 minutter er gået sætter du igen uret til 5 minutter
  • Du lukker dine øjne, men nu observere du dig og den følelse du har i kroppen lige nu
  • Hvad oplever du?
  • Observere før du rejser dig og fortsætter dine daglige gøremål.

 

Hvis du mærker denne Vata uro er der flere ting du kan gøre for dig selv udover øvelsen ovenfor.

Er Yin yoga og statisk Hatha også balancerende for din Vata.

Varme gryderetter, er gode for dig og drik også gerne urtete – sørg for at holde dig varm… Prøv, at undgå kolde drikke direkte fra køleskabet.

 

Rutiner kan også hjælpe med, at balancere din Vata – stå op på nogenlunde samme tid, gerne mellem 05.00 og 06.00. Spis på nogenlunde samme tidspunkter og gå i seng på samme tidspunkt.

Sengetid er gerne omkring kl.  22 – helst ikke senere…

Måske prøver du af og til, at mærke træthed ved 22 tiden, men bliver oppe – for derefter nogen timer senere, at have svært ved at flade i søvn. Søvn bliver et andet indlæg J

 

Håber ovenfor giver mening, for dig J